Wyszukiwarka Oznaczenia części prosimy wpisywać bez odstępów pomiędzy znakamiProducenci |
Przepływomierze powietrza – mierniki masowe powietrza – air flow meter-Przepływomierz powietrza, czy też jak się go powinno prawidłowo nazywać miernik masowy powietrza, jest urządzeniem montowanym w układzie tworzącym mieszankę paliwową, a dokładnie w rurze ssącej powietrza – umiejscowiony za filtrem powietrza. Stosowany bardzo często w silnikach benzynowych, jak i Diesla, wyposażonych w elektroniczny układ wtrysku paliwa. Odpowiada w dużym stopniu za dostarczenie silnikowi odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej, precyzyjnie mierzy masę powietrza zasysanego. Za co odpowiada?Dawniej w silnikach zadanie to spełniały gaźniki wraz z przepustnicami, przez które zasysana była odpowiednia ilość mieszanki. Pierwsze, wczesne wersje masowych mierników powietrza, które pojawiły się wraz z układami wtrysku paliwa (np. Bosch Jetronic, Motronic), były urządzeniami ograniczającymi przepływ gazu za pośrednictwem klapy sterowanej potencjometrem. Były to tzw przepływomierze objętościowe. Jak działa?Obecnie najczęściej stosowany przepływomierz powietrza, to urządzenie typu ‘hot-wire’ (miernik typu HLM) lub ‘hot-film’ (mierniki HFM). Są to urządzenia elektroniczne mierzące za pośrednictwem rozgrzanego czułego elementu, ciągle chłodzonego opływającym go powietrzem (np. cienki drucik lub cienka warstwa naniesiona z metali szlachetnych) różnicę napięcia elektrycznego. Daje to określoną wartość prądu, która w odniesieniu do zaprogramowanych map danych określa precyzyjnie ilość potrzebnego powietrza. Zalety tego typu rozwiązania to szybka reakcja i precyzja pomiaru, niewielki opór powietrza na dolocie; Trwałość obecnie stosowanych przepływomierzy powietrza to około 120.000km przebiegu. Niemniej jednak nieregularne wymiany filtra powietrza, niedbanie o czystość układu dolotowego, czy stosowanie niskiej jakości filtrów powoduje skrócenie życia tego urządzenia do nawet 50-60tys.km. Proste zabiegi serwisowe i dbanie o regularną wymianę filtra pozwalają zaoszczędzić nieraz spore pieniądze wydane na oryginalny masowy miernik powietrza. Na rynku motoryzacyjnym dostępnych jest wiele tanich zamienników - sprzedawanych jako odpowiadające oryginałom. Niestety poza niską ceną nie dają one żadnych gwarancji na poprawność działania. Często precyzyjny z założenia element pomiarowy nie jest wykonywany z materiałów szlachetnych o odpowiednich parametrach (np. brak platyny w mierniku). Badania laboratoryjne Boscha wykazują ogromne rozbieżności w odchyleniach charakterystyk działania w porównaniu do oryginału – sięgające nawet 40%. W praktyce bardzo często zdarza się, że tani zamiennik w ogóle nie działa, bądź wymaga wymiany już po 2-3miesiącach pracy. Skutki awariiŹle działający przepływomierz powietrza może nieść za sobą następujące skutki:
Zdarzają się też przypadki błędnie wysyłanych informacji z obwodu miernika masowego powietrza, spowodowane defektem w układzie recyrkulacji spalin, źle działającą odmą skrzyni tłokowo-korbowej, czy uszkodzeniami turbosprężarki doładowującej. Warto zwrócić uwagę na to, jakiego producenta część kupujemy. Produkty takich firm jak: Bosch, VDO Siemens-Continental, Denso, Pierburg, czy Hitachi są stosowane zwykle na pierwszy montaż w większości aut dostępnych na rynku – takich też produktów należy szukać wymieniając przepływomierz powietrza. Szukając miernika masowego powietrza do naszego auta, warto zasięgnąć fachowej pomocy . Nieraz zdarza się też, że możliwa jest wymiana samej wkładki urządzenia (tzw lizaka). Pozwala to znacznie zmniejszyć wydatek pieniędzy. W takim przypadku pamiętajmy o szczególnie ważnym wyczyszczeniu obudowy i przewodu dolotowego z zanieczyszczeń. Zapraszamy do kontaktu, nasi doradcy służą pomocą. Dołożymy wszelkich starań, aby zapewnić fachową obsługę i doradztwo na najwyższym poziomie. |
Koszyk Dane kontaktowe KOLMOT Auto Elektronika
ul. Obrońców Pokoju 63
Telefony05-800 Pruszków +48 22 728 16 40, +48 603 999 360 E-mail: sklep@kolmot.com.pl Płatności PayU Bezpieczne zakupy
Cenniki do pobrania |