Producenci

Cewki zapłonowe - zasada działania i objawy uszkodzenia

Istotnym elementem układu zapłonowego jest cewka zapłonowa, która pośrednio umożliwia zapłon mieszanki paliwowo- powietrznej. Głównym jej zadaniem jest wytworzenie ładunku elektrycznego, umożliwiającego zmianę niskiego napięcia w wysokie. Wytworzona energia pozwala na przeskok iskry na świecy zapłonowej i w ten sposób może dojść do zapłonu samej mieszanki paliwowo-powietrznej.

W jaki sposób cewka zapłonowa wytwarza wysokie napięcie?

Praca mechanizmu rozpoczyna się w momencie, gdy prąd z akumulatora dociera do uzwojenia pierwotnego, w wyniku czego dochodzi do wytworzenia pola magnetycznego. W chwili, gdy układ zapłonowy potrzebuje ładunku elektrycznego obwód zamyka się, co wywołuje zjawisko indukcji, a przez to załamuje się pole magnetyczne i dochodzi do wytworzenia energii elektrycznej o napięciu 250-400V. „Trafia” ono na uzwojenie wtórne, dzięki czemu dochodzi do zwielokrotnienia jego wartości o wielokrotność liczby zwojów i powstaje wysokie napięcie rzędu 25 000-40 000 V.

Uszkodzona cewka zapłonowa 

Trzeba pamiętać, że główną przyczyną uszkodzenia cewki są niesprawne świece zapłonowe. Koszt wymiany świec jest kilkakrotnie mniejszy, niż samej cewki, dlatego warto wymieniać je regularnie, zapobiegając przy tym innym awariom auta.

Jeżeli jednak dojdzie do uszkodzenia samej cewki, może to spowodować między innymi problemy z rozruchem auta. Dlatego właśnie warto wiedzieć: Jakie są objawy zepsutej cewki zapłonowej? Do najczęściej występujących można zaliczyć między innymi:

  • tzw. szarpanie silnika,
  • spadek mocy,
  • wyższe zużycie paliwa,
  • nierówna praca silnika na postoju lub przy przyspieszaniu.

Przyczyn awarii tego elementu może być wiele, a większość wynika z zaniedbania bądź uszkodzenia innych elementów układu zapłonowego, co powoduje przeciążenie cewki. Często za uszkodzenie odpowiedzialne są niewłaściwe bądź złej jakości przewody zapłonowe. 

Źle wykonana wtyczka bądź źle przeprowadzony montaż mogą powodować uszkodzenie cewki bądź gniazda, głównie z powodu przedostających się do miejsc styku zanieczyszczeń. Nieprawidłowe działanie tego elementu może wynikać także z uszkodzeń mechanicznych, np. pęknięć obudowy lub przepalonych wtyków.

Jak sprawdzić cewki zapłonowe? 

Jeżeli mamy podejrzenie, że problem niesprawnego auta może wynikać z uszkodzenia cewki zapłonowej, najpierw należy sprawdzić świece, następnie przewody. Już na tym etapie okazać się może, z jaką awarią mamy do czynienia. 

Jeśli dojdziemy do etapu sprawdzania cewki, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy element jest prawidłowo dobrany do układu, głównie pod kątem oporności uzwojenia   pierwotnego.   Następnie   należy   ocenić   kondycję   cewki   przy   wykonaniu   pomiaru   rezystancji   na   uzwojeniu pierwotnym i wtórnym – przy dużych rozbieżnościach można podejrzewać zwarcie. W sytuacji uszkodzenia cewki należy ją niezwłocznie wymienić. Niekiedy zaleca się przy tym wymianę także innych elementów układu zapłonowego.

 

Koszyk

produktów: 0

wartość: 0,00 zł

przejdź do koszyka »

Dane kontaktowe

KOLMOT Auto Elektronika
ul. Obrońców Pokoju 63
05-800 Pruszków
Telefony
+48 22 728 16 40,
+48 603 999 360
E-mail:
sklep@kolmot.com.pl

Płatności PayU

Polecani producenci

Bezpieczne zakupy

  • Różne formy płatności

 

  • Szyfrowane dane i transakcje

 

  • Gwarantowany zwrot pieniędzy (14 dni na zwrot towaru)

Cenniki do pobrania

Sklep internetowy Shoper.pl